2009. március 23., hétfő

Szabolcsi töltött káposzta


Egy újabb finomság a hazai ízek világából. Nekem ez a töltött káposzta. 20 éves voltam, amikor először találkoztam a savanyú káposztás verziójával, de nekem az nem igazán jött be. Ugyanúgy, mint ahogy mások meg a mi töltött kápinkat nem szeretik. Én ezen nőttem fel. Nálunk még az esküvőkön is ez a nap fénypontja, amikor éjfélkor jön a töltött káposzta.
Én nem tudom azonosítani a töltött káposztát a savanyú és a füstölt húsos ízzel. Amikor vendégségbe megyünk, ott mindig úgy eszem, hogy nekem külön főznek a káposzták mellett töltikét káposzta nélkül és én mindig azt eszem meg tejföllel. Úgy ízlik, mert az finom és azt megeszem, káposzta és hús nélkül.
Kétfajta változata van ennek a káposztának. Az egyik a sima mondjuk úgy sós változat. A másik az édes változata, amikor a paradicsomléhez cukrot is teszünk, úgy mint a töltött paprikához. Én azt szintén nem eszem meg, mert nem szeretem a főtt paprika ízét. Abból is mindig csak a tölteléket eszem meg.
Jókat nevettem, amikor pár hete Szakál Miki haverom elkészítette ezt az ételt és mindenki csak forgatta a szemét, próbálták hasonlítani az ízét a saját megszokott töltött káposztájuk ízéhez, de sehogysem ment nekik :) Én ugyanígy vagyok a savanyú káposztás változattal.
De akkor lássuk a receptet.

1 nagyobb fej édes fejeskáposzta
75 dkg rizs
1 kg darálthús (sertéscomb, lapocka ki mit szeret)

bors
paprika
cukor
1 nagyobb fej vöröshagyma
2 gerezd fokhagyma
1 evőkanál zsír
3-4 evőkanál kanál olaj
mi szoktunk beletenni anyukám paprikakrémjéből is

Egy nagy lábast teleöntünk vízzel és feltesszük melegedni. Amikor már forr, akkor beletesszük a torzsától megfosztott káposztát. Pár percig hagyjuk benne, majd két fakanállal, vagy késsel fokozatosan lehámozzuk róla a leveleket és hagyjuk még kb. 1 percig főni, majd leszűrjük őket. Amíg hűl elkészítjük a tölteléket.
A darált húst összekeverjük a rizzsel. Az olajon megfuttatjuk az apróra vágott hagymát, majd azt is hozzáadjuk.
Ezután az apróra vágott fokhagymát, a zsírt, a paprikakrémet is beledojuk, fűszerezzük sóval, borssal, paprikával.
A kihűlt káposztalevelekről levágjuk a középső megvastagodott részt és félbevágjuk a leveleket. (ezzel lerövidítjük a káposzta főzési idejét is ha kicsiket csinálunk) Ezekbe tesszük a tölteléket, majd becsomagoljuk őket. A középső részét a káposztának amibe már nem lehet tölteléket tenni, mert olyan kicsi, azt felszeleteljük csíkokra és ezt tesszük a tál legaljára.
Erre tesszük a káposztákat. Minél több sort teszünk egymásra, természetesen annyival nő a főzési idő.
Én egyszerre általában 15 darabot szoktam megfőzni és annak kb. 20-25 perc kell fedő alatt. A fedőt csak félig tegyük a lábasra, mert különben ki fog futni a leve.
Felöntjük félig vízzel, kicsit megsózzuk. A másik fele a paradicsomlé lesz, ami lehet házi, vagy vízzel felhigított sűrített paradicsom egyaránt. Én úgy szoktam, hogy a paradicsomlevet először külön felteszem melegedni, amikor forr teszek bele egy kis cukrot és besűrítem. Lehet kemyényítővel, vagy lisztes habarással is.
Ezt a besűrített paradicsomszószt öntöm a káposztára amiben már benne van a víz és ezzel összefőzöm.
Tálaláskor tejföllel és friss kenyérrel behabzsoljuk.

Recept nyomtatása

15 megjegyzés:

  1. Ez nagyon jól hangzik! Nekem bármelyik változat jöhet. A család a hevesi káposztát készíti, én is ezt tanultam, de óriási élvezettel eszem ezt a változatot is. Eddig még nem próbáltam ki soha, féltem, hogy nem lesz olyan mint amilyet kóstoltam.

    Én is Nyíregyháza közelében ettem a legfinomabbat. Pici, úgy két falatnyi töltelékek voltak enyhén paradicsomos és kevés lében. Isteni finom volt, azóta áhítozok utána. Minden étkezésnél azt ettem, tudtam, hogy hamar vége lesz, úgyhogy kihasználtam minden lehetőséget.

    Egyszer szőlőlevélbe töltve ettem, az is szenzációs volt. De ez a pici töltelék azóta izgatja a fantáziámat. Hány felé vágják a levelet, hogy olyan kis töltelék legyen belőle? Örülnék ha tudnál segíteni, előre is köszönöm.

    Orsi

    VálaszTörlés
  2. Szia Orsi!
    Mi kétfelé szoktuk vágni a káposztaleveleket. Így lesz belőle kétfalatnyi finomság. Ha kivágod azt a vastag részét utána kettévágod középen és kb. egy púpos evőkanálnyi tölteléket raksz bele, max másfelet ha annyi belefér, de vigyázz, hogy ne legyen túl szoros, mert akkor nem tud rendesen megduzzadni a rizs. Ahogy beleteszed a tölteléket, az alját hajtsd fel és tekerd össze, azután dugd be a tetején kilógó káposztát. Ezért is kell előre kicsit megfőzni a káposztalevelet, mert azzal is puhul és könnyebb vele dolgozni. Sok sikert hozzá és örülök, hogy ízlik :)

    VálaszTörlés
  3. Ja és ebből a mennyiségből így kb. olyan 60-65 darab kis káposzta lesz. Én 15 db-os kis csomagokban le szoktam fagyasztani és akkor ha rámjön a káposztázhatnék csak kiveszek egy zacsival, megcsinálom a szószt, ráöntöm és kész.

    VálaszTörlés
  4. Szia, nekem nem ez a töltött káposzta, de nagyon szeretem. Sőt, én ha csinálok, csakis így, paardicsomosan készítem. Még sosem főztem savanyú káposztából, pedig az is finom. Az anyósomét, főleg, nem sok múlja felül! Érdekes, hoyg nálatok ráragadt a szabolcsi melléknév, mert én nem éppen Szabolcsban lakom, csak ahajt Erdélyben és mifelénk is elterjedt ez a készítési mód. :)
    Üdv, Edith

    VálaszTörlés
  5. Szia Edith!
    Valószínűleg magyarországi viszonylatra értik a szabolcsi elnevezést, (nem én adtam neki ezt a nevet:) mert itt én még nem is nagyon hallottam arról, hogy máshol az országban így készítik. Mindenki a savanyú káposztás változatot ismeri, készíti és szereti. Dehát ez a jó, hogy ennyi fajta ízlés és étel van. Ismerőseim közül is csak az ismeri, akinek van szabolcsi rokona, vagy ismerőse és tőle kapta a receptet. Én eddig akinek meséltem róla és nem ismerte, a 90% fintorgott a gondolatra, hogy ezzel a párosítással egye a káposztát. :)

    VálaszTörlés
  6. Szi Ani ! Én is ezt ettem 32 éves koromig Kisvárdán.23 éve Csongrád megyében lakom.Itt sem ismerik ezt a változatot.Ezért ötvöztem a kettőt,de igy egyik sem az igazi.Próbálok visszatérni a régire,de már kijöttem a gyakorlatból.Nem adom fel.Annál inkább,mert a gyerekeim is ezt szeretik,és a vőmnek és a menyemnek,unokáknak is ízlik.Otthon mi nem sürítettük,csak a paradicsomlé kerűlt rá.Ha tehetem,ezt sem teszek rá,natúr szeretem.

    VálaszTörlés
  7. kössz a szabolcsi káp receptjét a férjem nagyon oda van ezért az ételé nem tudtam hogy kell elkésziteni nagyon hasznosak voltatok
    köszi kata voltam mindszentről

    VálaszTörlés
  8. köszi a receptet a férjem nagyon oda van ezérta kajáért nagyon hasznosak voltatok sajna én nem tudtam hogy kell elkésziteni nagyon köszi
    kati voltam mindszentről

    VálaszTörlés
  9. Sziasztok! Számomra ez az igazi Szabolcsi töltött káposzta! Leszámítva a paradicsomszószt.Édesanyám csak házi paradicsom öntött rá,és kedves kis feleségem is így készíti. Kisvárdán születtem,Tiszabezdéden nőttem fel,és ritka volt az a vasárnap,hogy ne került volna az asztalra töltött káposzta. Évek óta Budapesten élek a családommal,de ez a finom Szabolcsi étel nem hiányozhat az étrendünkből.

    VálaszTörlés
  10. Én mindig a hagyományos töltött képoszta receptet csináltam évekig, aztán kipróbáltam a paradicsomos változatot, nagy sikert arattm vele. Annyi a különbség , hogy az én receptemben, amikor főzöm az édes káposztát teszek egy kevés ecetet a vízbe.

    VálaszTörlés
  11. Nálad a pont, az ecet kimaradt a leírásból, pedig mi is mindig teszünk bele :)

    VálaszTörlés
  12. Szia! Én mindenféle töltött káposztát szeretek és készítek is: hordós káposztából, nyári kovászolt káposztából, édeskáposztából paradicsomosan vagy kaprosan... de a kiló húshoz a 75 dkg rizst túl soknak gondolom! Nem elírás? Üdv: ervkata

    VálaszTörlés
  13. Szia Kata!
    Nem elírás mi mindig ennyivel szoktuk csinálni, de ha úgy érzed sok tegyél bele kevesebb rizst, elrontani nem lehet vele :)
    Viszont az a kapros változat engem érdekelne, nem hallottam még róla. Ha nem gond elküldenéd a receptet mail-en nekem?

    VálaszTörlés
  14. Ez a valami a szabolcsi töltött káposzta megcsúfolása!Kikérem magamnak!Aki nem ismeri a receptjét,inkább ne írjon marhaságokat!

    VálaszTörlés
  15. Kedves Ani!Ki az a mindenki?Mit ért ez alatt?

    VálaszTörlés